Om een creatieve sessie te realiseren is het handig om de stappen van het CPS-model te volgen:
Bron: lesmateriaal
Per gebied zijn er een aantal stappen die allen hun eigen doel hebben:
Probleemoriëntatie (de voorbereiding van de sessie/plan van aanpak):
1. Probleemoriëntatie: Wat willen we bereiken? Wat is de wens?
2. Gegevens verzamelen: Het verzamelen van alle relevante informatie omtrent het probleem.
Hieronder valt:
- Analyse van de probleemeigenaar
- Concurrentie
- Historie van het probleem
- Belanghebbende bij het probleem
- Recente berichtgeving van het probleem of van de probleemeigenaar
Ideeëngebied (de creatieve sessie zelf)
4. Ideeën genereren: zoveel mogelijk ideeën op tafel krijgen.
Evaluatiegebied/selectiegebied (ontwikkeling, actieplan, evaluatie en verslaglegging)
5. Ideeën ontwikkelen: De bedachte ideeën evalueren en verder ontwikkelen, vastleggen hoe de sessie is verlopen en wat de uitkomst ervan is.
6. Actieplan: Vast leggen 'hoe nu verder?'.
Bij punt 1, 2 en 4 zijn er verschillende technieken die kunnen worden toegepast om de stap te realiseren. Deze staan onder het kopje creatieve technieken.