donderdag 24 maart 2011

Het CPS-model

Om een creatieve sessie te realiseren is het handig om de stappen van het CPS-model te volgen:


Bron: lesmateriaal 

Per gebied zijn er een aantal stappen die allen hun eigen doel hebben:

Probleemoriëntatie (de voorbereiding van de sessie/plan van aanpak):
1.   Probleemoriëntatie: Wat willen we bereiken? Wat is de wens?
2.   Gegevens verzamelen: Het verzamelen van alle relevante informatie omtrent het probleem.
      Hieronder valt:
  • Analyse van de probleemeigenaar
  • Concurrentie
  • Historie van het probleem
  • Belanghebbende bij het probleem
  • Recente berichtgeving van het probleem of van de probleemeigenaar
3.  Probleemdefinitie: De probleemstelling zo optimaal definiëren.


Ideeëngebied (de creatieve sessie zelf)
4.  Ideeën genereren: zoveel mogelijk ideeën op tafel krijgen.

Evaluatiegebied/selectiegebied (ontwikkeling, actieplan, evaluatie en verslaglegging)
5.  Ideeën ontwikkelen: De bedachte ideeën evalueren en verder ontwikkelen, vastleggen hoe de sessie is    verlopen en wat de uitkomst ervan is.
6. Actieplan: Vast leggen 'hoe nu verder?'.

Bij punt 1, 2 en 4 zijn er verschillende technieken die kunnen worden toegepast om de stap te realiseren. Deze staan onder het kopje creatieve technieken.