- Creatief waarnemen
Niet alleen waarnemen wat je al kent. Men is geneigd alleen te zien wat men al eerder heeft gezien. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
Bron: http://www.play-time.nl/Projecten_overzicht.htm
Wat zie je hierin?
Sommige mensen zien een kalkoen, een kat of een koe. Wanneer je die beelden eenmaal hebt ontdekt zie je de volgende keer dat je de afbeelding bekijkt gelijk die beelden die je hebt herkent. Probeer dit tijdens een creatieve sessie uit te zetten, je niet blind focussen op wat je al kent!
- Uitstel van oordeel
Bron: http://www.cocd.org/nl/node/58?page=7
- Flexibel associëren
We associëren als de ene gedachten de andee met zich meebrengt: 'Dit doet me denken aan...'
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!
De ene associatie is dominanter dan de ander. Daarom is het belangrijk dat je probeert niet in een vast stramien te denken. Dit doe je door middel van disociëren en resociëren. Disociëren is het ontsnappen aan het bekende spoor. Zo kom je in een nieuw gebied met niet het standaard patroon. Resociëren is vanuit een ander gebied terugkoppelen naar het bekende spoor, en zo maak je een nieuwe verbinding.
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!
- Divergeren
'Nieuwe ideeën passen per definitie niet in je bestaande denkpatroon'.
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!
Bron: http://www.coachrl.nl/gereedschapa-z.html
- Verbeeldingskracht ontwikkelen
- Het een fantastische database is. We slaan informatie veel meer op in beeldtaal, dan in daadwerkelijk woorden.
- Beeldtaal verwerkt veel meer als een geheel en ook sneller dan de woordtaal. A picture is a thoussand words.
- Wanneer je met beelden werkt zit je altijd dichter bij het gevoel.
- Van het verbeelden van een gewenste werkelijkheid krijgt men meer energie.
- Beelden hebben een heel sterke communicatieve kracht.