donderdag 24 maart 2011

Basisvaardigheden

Om een creatieve sessie succesvol te laten verlopen, moeten de deelnemers zich aan de volgende vijf basisvaardigheden houden:


  • Creatief waarnemen
Niet alleen waarnemen wat je al kent. Men is geneigd alleen te zien wat men al eerder heeft gezien. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:

Bron: http://www.play-time.nl/Projecten_overzicht.htm

Wat zie je hierin? 

Sommige mensen zien een kalkoen, een kat of een koe. Wanneer je die beelden eenmaal hebt ontdekt zie je de volgende keer dat je de afbeelding bekijkt gelijk die beelden die je hebt herkent. Probeer dit tijdens een creatieve sessie uit te zetten, je niet blind focussen op wat je al kent! 

  • Uitstel van oordeel
Door uitstel van oordeel zijn alle antwoorden goed. Hierdoor voorkom je een ideeën killer.

Bron: http://www.cocd.org/nl/node/58?page=7

  • Flexibel associëren
We associëren als de ene gedachten de andee met zich meebrengt: 'Dit doet me denken aan...'
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!

De ene associatie is dominanter dan de ander. Daarom is het belangrijk dat je probeert niet in een vast stramien te denken. Dit doe je door middel van disociëren en resociëren. Disociëren is het ontsnappen aan het bekende spoor. Zo kom je in een nieuw gebied met niet het standaard patroon. Resociëren is vanuit een ander gebied terugkoppelen naar het bekende spoor, en zo maak je een nieuwe verbinding.


Bron: Creativiteit Hoe?Zo!

Bron: Creativiteit Hoe?Zo!



  • Divergeren
Hoe meer ideeën, hoe beter! Kwantiteit boven kwaliteit! Als je divergeert, kom je automatisch aan de grenzen van wat je spontaan kunt bedenken (de eerste ideeën). Daarachter bevindt zich interessante informatie waarmee nieuwe ideeën bedacht kunnen worden.

'Nieuwe ideeën passen per definitie niet in je bestaande denkpatroon'. 
Bron: Creativiteit Hoe?Zo!

Bron: http://www.coachrl.nl/gereedschapa-z.html

  • Verbeeldingskracht ontwikkelen
Verbeelden is het vermogen zich een voorstelling te maken van iets wat op dat moment niet fysiek aanwezig is. Het kan ook wel beeldtaal genoemd worden. Hier valt niet alleen beelden onder, maar ook geluiden, geuren, smaak etc. Voor creatief denken is beeldtaal belangrijk omdat:

- Het een fantastische database is. We slaan informatie veel meer op in beeldtaal, dan in daadwerkelijk woorden. 
- Beeldtaal verwerkt veel meer als een geheel en ook sneller dan de woordtaal. A picture is a thoussand words. 
- Wanneer je met beelden werkt zit je altijd dichter bij het gevoel. 
- Van het verbeelden van een gewenste werkelijkheid krijgt men meer energie. 
- Beelden hebben een heel sterke communicatieve kracht.