vrijdag 25 maart 2011

Een uitgewerkte sessie

Probleemoriëntatie
Stap 1: Probleemoriëntatie
Hiervoor heb ik de techniek ‘Wishful Thinking’ ingezet. Wat zou ik willen bereiken als alles mogelijk zou zijn? Wat het ideaalst zou zijn voor iedereen is dat men niet naar een oplaadpunt of op internet hoeft te kijken om hun saldo te checken van hun OV-chipkaart. Het is nu vaak zo dat als je wilt inchecken dat dan blijkt dat je saldo te laag is. Als je dan haast hebt, kom je in de problemen, want dan moet je eerst weer je chip opladen. Wanneer je van te voren had geweten dat je tegoed op was, had je daar rekening mee kunnen houden.

Stap 2: Gegevens verzamelen
In deze fase ga ik eerst in op de probleemeigenaar, de concurrentie, het historisch perspectief van het probleem en de recente berichtgeving omtrent het probleem. Daarnaast heb ik twee verschillende technieken gebruikt. Goal Oriëntation en de Ladder van Abstractie.

Probleemeigenaar
De probleemeigenaar in deze kwestie is de TLS, de gezamenlijke oprichter van de OV-chipkaart. Bestaande uit: Connexxion, GVB, HTM, RET en NS.

Concurrentie
De concurrentie op dit gebied is nog steeds de oude vertrouwde strippenkaart. Veel mensen zijn nog steeds niet tevreden over de OV-chipkaart en zouden het liefst per direct terug willen naar het gebruik van de strippenkaart.

Historisch perspectief
De OV-chipkaart is een initiatief van de organisaties: Connexxion, GVB, HTM, RET en NS. Gezamenlijk heten ze: TLS. Sinds 2004 worden er een aantal proeven gehouden met de OV-chipkaart. In 2005 is hij voor het eerst geïntroduceerd in de regio van Rotterdam. Gevolgd in 2008 door de provincies Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland en Gelderland. In 2009 ging de OV-chipkaart ook in gebruik in Friesland, Overijssel, de rest van Flevoland en Gelderland en een deel van Zuid-Holland.
Sinds 2009 is de kaart verplicht in de metro’s van Rotterdam en Amsterdam. In februari 2010 werd de kaart ook verplicht voor al het andere vervoer in de regio Rotterdam, met uitzondering van de trein. Voor Amsterdam gold dit vanaf juni 2010. In de overige regio’s waar de kaart geïntroduceerd is kan er voorlopig ook nog de strippenkaart worden gebruikt en hoeven abonnementhouders niet in en uit te checken.  

Recente berichtgeving
De OV-chipkaart is de afgelopen jaren heel veel in het nieuws geweest. De laatste berichtgeving:


Goal Oriëntation
Bij deze theorie moet je je afvragen wat het doel nou eigenlijk is? Op dit moment moet men op internet kijken of bij de oplaadpunten wat het huidige saldo is. Is er ook de mogelijkheid om het checken wanneer je uitcheckt. Vaak moet je dan snel doorlopen, omdat de poortjes anders dichtvallen. Daarnaast vergeet je de cijfers snel.  Als laatste mogelijkheid kan je hem automatisch laten opwaarderen (keuze uit 10, 20 of 50 euro), maar als student is dat niet optimaal. Voor veel studenten is het niet heel handig als er steeds automatisch bedragen van hun rekening worden afgeschreven, omdat ze aan het eind van de maand misschien niet uitkomen. Op zo’n moment is het reizen met ov niet echt de eerste prioriteit. Daarom zou het handig zijn als men niet hoeft te schatten hoeveel saldo men nog op hun kaart hebben staan.

Ladder van Abstractie
Bij de ladder van abstractie beantwoord je de vragen ‘Waarom wil ik dit?’ en ‘Wat houd je tegen?’. Ik wil dit bereiken omdat het veel ergernis kan voorkomen en het voor een groot gemak zorgt. De technische aspecten zouden oplossingen kunnen tegenhouden. Daarnaast wordt de OV-chipkaart gesubsidieerd door de overheid. Van veel geld is dus geen sprake.

Stap 3: Probleemdefinitie
Om uiteindelijk tot een goede definitie te komen, heb ik  de definitie hergedefinieerd. Hij klinkt dan als volgt:

‘Hoe kan de TLS ervoor zorgen dat men niet meer hoeft te schatten wat hun saldo op hun OV-chipkaart is?


Creatieve sessie:
Stap 4: Ideeën genereren
Voor deze stap ga ik verschillende creatieve technieken gebruiken.


Braindump
Schrijf de eerste ideeën die in je opgekomen zijn op.  De volgende ideeën kwamen bij mij op en ik heb op post-its geschreven:

  • Een groot alarm wanneer je saldo bijna op is, als je uitcheckt. In plaats van cijfers, die je vergeet. 
  • Je pasje wordt langzaam rood als je saldo te laag wordt. 
  • Een poortje aan het begin van het perron (voordat je bij de incheck bent en voordat je voorbij het oplaadpunt bent), wanneer je daar langsloopt en je saldo is te laag geeft hij het aan. 
  • Een kleine scanner die je bij je in je portemonnee kan hebben, zodat je overal en altijd kan checken wat je saldo is. 
  • Een goed werkende APP die je saldo bijhoudt. 
Toevalstreffer
Bij deze techniek zoek je een iets van lukrake informatie. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je tijdschrift pakt en zegt het eerste woord (wat zinvol is) op pagina 25. Als je eenmaal zo'n term hebt noteer je een aantal associaties bij het woord. Wanneer je dat hebt gedaan ga je resociëren. 

Ik heb het eerste woord gepakt wat op de geopende internetsite stond. Dit was training. Ik heb daar de volgende associaties bij genoteerd:
  • moe
  • paardrijden
  • mentaal
  • weekend
  • coach
  • gezond
  • voetbal
  • cursus
  • leren
  • zweten
  • oefenen
  • energie
  • spierpijn
  • 3 keer per week 
De volgende ideeën heb ik bedacht door middel van resociëren:
  • Een campagne met een coach die uitlegd welke cijfers waarvoor bedoeld zijn bij het uitchecken. 
  • Een coach (robot) die iemand een mail/bericht stuurt wanneer je saldo te laag wordt. 
  • Net zoals bij een batterij dat als je je vingers op twee punten houdt dat je in een balkje te zien krijg hoeveel energie/geld er nog inzit. 
  • Het kaartje geeft met zijn groene kleur aan dat hij 'gezond' is en met een rode kleur als hij ongezond is en opgeladen moet worden. 
  • Een programma waar stap voor stap wordt verteld wat er allemaal kan met je OV-chipkaart en hoe je hem het beste kan gebruiken. 
  • Net als bij je mobiel of je Ipod rechts in de hoek een batterijtje die langzaam leeg loopt als je geld verbruikt. 
Geleide fantasie
Bij deze techniek schrijf je vooraf een klein verbeeldingsscenario. Ik heb het voorbeeld uit het boek (Creativiteit HOE?ZO!) gebruikt:

'Hou je vraagstelling eerst nog even in gedachten...
We vertellen je nu een scenario waarin jij de hoofdrol speelt. Tracht je in het verhaal in te leven en probeer je alles zintuigelijk voor te stellen...

Je loopt op een mooi exotisch zandstrand. Je voelt het zand onder je voeten en tussen je tenen. Je haren wapperen. Zo wandel je een tijd naast de zee...

In de verte ontdek je een dorp. Er is een feest aan de gang. Je hoort de muziek als je nadert. Er wordt gemusiceerd en gedanst. Het is een rijkelijk feest. De mensen zijn blij. Je mengt je in het feestgewoel...

Na een tijd wordt je aandacht getrokken door een mooi gebouwtje een eindje verder weg. Je weet dat daar iemand op je wacht die het goed met je voor heeft en weet waar je naar op zoek bent. Je weet dat die persoon je straks zal ontvangen met geschenken. Je gaat langzaam naar het gebouw toe. Je gaat binnen...

De persoon is blij je te zien en verwelkomt je...

De persoon neemt je mee naar een andere ruimte en overhandigt je de geschenken. Je neemt ze in ontvangst. Je bedankt en neemt je tijd om de geschenken goed te bekijken...

Na een tijd neem je afscheid, je neemt de geschenken mee en loopt terug langs het strand... 

Je komt nu terug in deze ruimte... 
Je opent je ogen...'

Na het openen van je ogen denk je na over de informatie uit de geleide fantasie en hoe deze nuttig kan zijn voor de vraagstelling. Ik heb de volgende oplossingen bedacht:
  • De kaart geeft een muziekje als de saldo te laag is. Deze kan je dan door op de kaart te drukken uitzetten. 
  • Bij aanschaf van een OV-chipkaart krijg je een persoonlijke oplader (hand/mobiel) die je overal mee naar toe kan nemen. 
Destructief-constrcutief brainstormen
Bij deze techniek draai de probleemstelling om. Hij wordt dan als volgt: 'Hoe kan de TLS ervoor zorgen dat  je altijd je saldo moet schatten?' De oplossingen die ik hiervoor had bedacht:
  • Geen oplaadpunten bij elk station.
  • Geen cijfers bij het uitchecken.
  • Online opvragen van informatie is niet mogelijk.
  • Geen mobiele oplaadmogelijkheden creëren. 
  • Geen extra dingen ontwikkelen om het schatten te voorkomen.
  • Bij de servicedesks geen informatie verstrekken over saldo. 
Deze antwoorden moet je dan spiegelen, zo krijg je weer antwoord op je originele probleemstelling:
  • Op elk station, perron, halte etc. een oplaadpunt plaatsen, niet alleen bij de grootste overstappunten. 
  • Op elk station een simpel paaltje waar je je pas alleen tegen aan hoeft te houden en dan zie je je saldo. 
  • Bij het uitchecken alleen de cijfers van wat er nog op de kaart laten zien. 
  • Door een soort van internetverbinding is het mogelijk om via je kaart je saldo af te lezen. 
  • Een mobiel oplaadmogelijkheid creëren. 
  • Het ontwikkelen van een saldoweergave op de pas. 
  • De bestaande APP verbeteren, op dit moment doet hij het niet optimaal. 
  • Een persoonlijke scanner die je overal mee naar toe kan nemen. 
Herstructureren
Door middel van herstructureren krijg je een beter overzicht van je oplossingen. Ik heb ze gecategoriseerd:

- Technische oplossingen: 
  • Een groot alarm wanneer je saldo bijna op is, als je uitcheckt. Dit in plaats van de cijfers. 
  • Het kaartje geeft met zijn groene kleur aan dat hij 'gezond' is en met een rode kleur als hij ongezond is en opgeladen moet worden. 
  • Een poortje aan het begin van het perron, halte etc. (voordat je bij de incheck bent en voordat je voorbij het oplaadpunt bent), wanneer je daar langsloopt en je saldo te laag is geeft hij dat aan.
  • Een kleine scanner die je bij je in je portemonnee kan hebben, zodat je overal en altijd kan checken wat je saldo is. 
  • Een coach (robot) die iemand een mail/bericht stuurt wanneer saldo te laag wordt. 
  • Net zoals bij een batterij dat als je je vingers op twee punten houdt dat je in een balkje te zien krijgt hoeveel energie/geld er nog inzit. 
  • De kaart geeft een muziekje als het saldo te laag is. Deze kan je dan door op de kaart te drukken uitzetten. 
  • Bij aanschaf van een ov-chipkaart krijg je een persoonlijke oplader (hand/mobiel) die je overal mee naar toe kan nemen. 
  • Een mobiel oplaadmogelijkheid creëren.
  • Op elk station een simpel paaltje waar je je pas alleen tegen aan hoeft te houden en dan zie je je saldo. 
  • Net als bij je mobiel of je Ipod rechts in de hoek een batterijtje die langzaam leeg loopt als je geld verbruikt. 

- Voorlichting oplossingen:
  • Een campagne met een coach die uitlegt welke cijfers waarvoor bedoeld zijn bij het uitchecken. 
  • Een programma waar stap voor stap wordt verteld wat er allemaal kan met je OV-chipkaart en hoe je hem het beste kan gebruiken. 
- Verbetering van huidige toestand:
  • Op elk station, perron, halte etc. een oplaadpunt plaatsen, niet alleen bij de grootste overstappunten. 
  • Een verbetering van de APP. Deze doet het nu niet optimaal. Laat verkeerde bedragen zien en heeft last van een slechte internetverbinding. 
  • Bij het uitchecken alleen de cijfers van wat er nog op de kaart laten zien. 
Uit deze categorieën kies ik de volgende top 3:


  1. Het kaartje geeft met zijn groene kleur aan dat hij 'gezond' is en met een rode kleur als hij ongezond is en opgeladen moet worden.
  2. Een kleine scanner die je bij je in je portemonnee kan hebben, zodat je overal en altijd kan checken wat je saldo is. 
  3. Net als bij je mobiel of je Ipod rechts in de hoek een batterijtje die langzaam leeg loopt als je geld verbruikt. 
    Evaluatiegebied
    Stap 5: Ideeën ontwikkelen
    Voor deze stap pas ik de Kessel-ringmethode toe. Ik geef alle drie de ideeën op de volgende twee eisen een cijfer van 1 (slecht) tot met 4 (goed):


    1. Is het technisch, voor zo ver je weet, realiseerbaar?
    2. Is het gemakkelijk in de gebruiksomgang?


    Met deze cijfers kom je tot de volgende grafiek:




    Uit deze grafiek is af te lezen dat idee 2 het dichts bij de diagonale lijn licht en dus het beste idee is.


    Stap 6: Actieplan
    Bij het ontwikkelen van zo'n scanner zal de LTS betrokken zijn, maar ook de overheid. Naast de overheid en LTS zal er ook een technisch bedrijf aan te pas moeten komen. De scanner moet ontworpen worden, dit gaat veel tijd kosten. Wanneer hij eenmaal klaar is zal er een campagne opgesteld worden. Deze campagne zal vooral in het open vervoer gezien worden. Denk aan reclame in bussen, metro's, treinen en stations.